Laden agenda

• Dit agenda is voorbij.

Bestuurlijk overleg Ruimte, Wonen, Landelijk gebied

7 september 2023 @ 10:30 - 11:30

Op 7 september spreken de bestuurders over het thema Ruimte en Wonen.

Dit betreft een digitale vergadering

Agenda:

1. Opening
  2. Verslag PHO 16 februari
  3. Mededelingen
  4. Stand van zaken transitie landelijk gebied Groningen.

Het Rijk vroeg aan de provincies om op 1 juli jl. een document aan te leveren met zoveel mogelijk concrete oplossingsrichtingen voor de stikstofreductie en natuurherstel. De provincie Groningen heeft aangegeven met een voortgangsrapportage te komen, aangezien het Rijk zelf haar beleid rondom stikstofreductie nog niet op orde had. Dit alles speelde voor de val van het Kabinet.Binnen onze provincie zijn er 7 deelgebieden, waarin via een gebiedsproces op basis van landschappelijke identiteit met betrokken organisaties bekeken wordt hoe de toekomst van het gebied er uit kan komen te zien. Dit wordt neergelegd in een gebiedsplan, dat begin 2024 in concept gereed moet zijn. We willen met u inventariseren hoe u aankijkt tegen het transitieproces en hoe u hier zelf als gemeenten of met organisaties bij betrokken bent. Wat zouden wij als gemeenten als belangrijke punten willen inbrengen bij de provincie in dit proces?

• Hieronder de link naar het nieuwsbericht vanuit de provincie Groningen

>>> NIEUWSBERICHT Transitie Landelijk Gebied Provincie Groningen

Bijlage 03; Stand van zaken document Provincie Groningen

5. Rijksnota Ruimte

Het Rijk is gestart met de nieuwe rijksnota Ruimte, met input van de uitkomsten van de provinciale ruimtelijke ordening “puzzelprocessen”(o.a. transitie landelijk gebied i.c.m. stikstofreductie). De provincies dienen deze uitkomsten eind oktober 2023 aan het Rijk aan te leveren. Het is maar de vraag vanuit de demissionaire status van het Kabinet of dit haalbaar is en of dit onderwerp niet controversieel wordt verklaard. Desondanks gaan de voorbereidingen ambtelijk op Rijksniveau wel gewoon door voor de nieuwe Nota Ruimte. Dit vraagt van ons als Groninger gemeenten een proactieve houding van het hebben van een eigen visie op de lokale en regionale opgaven. De VNG heeft een aanbod om met het Planbureau voor de Leefomgeving ambtenaren in werksessies bij te staan voor het maken van een Omgevingsvisie. Deze werksessie starten in november voor de noordelijke regio’s.

6. Wat verder ter tafel komt
  7. Rondvraag